2.2.06

Vigilancia p2p



No es lo que pensáis... Voy a hablaros de un concepto al que hace tiempo que doy vueltas, y que hace poco he descubierto que tiene hasta nombre: Sousveillance. Surveillance significa algo así como "vigilancia desde arriba" traduciendo literalmente del francés, y esa nueva palabra propone una nueva "vigilancia desde abajo".

Es decir, en respuesta a la vigilancia a la que nos someten el Gran Hermano, los dueños del centro comercial o los policías (siendo el ejemplo típico una cámara situada "arriba", en el techo), VIGILAR también nosotros (por ejemplo desde la cámara del móvil) que no se cometan atropellos policiales, que en el metro el perro del guarda jurado no nos pegue un bocado, etc...

Imaginad que todos los coches llevan una cámara delante, y que cuando tú ves una infracción puedes pulsar un botón y mandar la imagen de su matrícula a la Guardia Urbana junto con el vídeo con los 10 segundos anteriores. ¿No creéis que la conducción en todas las carreteras sería más prudente, por miedo a que el cabrón de detrás sea una especie de radar chivato ambulante?

Otro ejemplo. Estás embarazada y el jefe te dice a la cara que te echan por eso, aunque oficialmente nunca lo admitirá y se escuda en una reducción de plantilla. Un mp3 con esa conversación puede ser importante en un juicio (¿es legal en España grabar una conversación en la que tú tomas parte? En USA, sólo en algunos estados).

Este tipo de "vigilancia" ya funciona, por ejemplo en la grabación de la paliza que le pegaron a Rodney King... ¿No creéis que el sistema podría dar una cierta cobertura legal a este tipo de vigilancia, y que en el fondo nos protegeríamos mejor "entre nosotros" que delegando totalmente estas funciones a un "ente superior", llamado Estado, policía, etc?

4 comentarios:

  1. Com pots donar cobertura legal a aquesta mena de vigilància i gravacions sense obrir totalment la possibilitat que "les autoritats" ens vigilin llavors a qualsevol hora o qualsevol moment amb total impunitat? Si tu pots gravar les converses sense avisar l'interlocutor, per què la policia no pot gravar les teves converses telefòniques i usar la informació que n'obtingui? Entenguem-nos, que ja ho fan, però com a mínim és il·legal.

    ResponderEliminar
  2. Hola Eva, benvinguda a aquest blog!! :)

    No sé si aquí és legal que tu gravis una conversa telefònica que tens amb una altra persona sense avisar-la... en tot cas, en molts països sí que és legal, i s'admet com a prova en un judici. I a mi em sembla molt diferent que una de les parts implicades utilitzi aquesta informació o que UN TERCER (policia, periodista, etc) et punxi la línia i utilitzi la informació.

    Ja sé que això que ens vigilem els uns als altres sóna xungo, com a nazi i tal.. però en el fons jo confio més "en la comunitat" que no pas "en l'autoritat". I el botó aquest del cotxe per enviar un vídeo-denúncia l'he trobat a faltar més d'una vegada! :)

    ResponderEliminar
  3. Sí, però l'autoritat és una part de la comunitat que a més normalment té més recursos... ja estem prou indefensos davant ells com per posa'ls-ho més fàcil!

    ResponderEliminar
  4. Ara per ara, aquí només es permeten les gravacions com a proves si han estat autoritzades per un jutge (suposo que amb les fotos deu passar el mateix).

    Tot i així, el sousveillance aquest sembla un concepte interessant, encara que no tingui suport legal. Com a mínim serviria per fer pujar els colors a més d'un. De fet, no calen pas proves gràfiques com fotos o gravacions. La mateixa blogosfera s'ha convertit en l'àmbit idoni per denunciar públicament allò que els mitjans de comunicació tradicionals no consideren prou important.

    Un parell d'exemples: el ressó que ha tingut una carta oberta d'Enrique Dans (un famós blogger) al president d'Air Europa, o les denuncies constants de les pràctiques mafioses i vergonyoses de la SGAE.

    Això fa mal... i m'agrada.

    ResponderEliminar